پراسیتی یا تخلخل مو چیست و راه های درمان پراسیتی بالا و پایین مو چگونه است؟

خلاقیت در طراحی کارت ویزیت می تواند شما را از سایر رقبا متمایز کند
پراسیتی چیست؟

پراسیتی چیست؟(تخلخل مو چیست)

پراسیتی یا تخلخل مو، قابلیت جذب رطوبت مو میباشد.خارجی ترین لایه کوتیکول ، تعیین کننده ی پراستی مو است و به سه گروه نخلخل کم، تخلخل معمولی وتخلخل بالا تقسیم میشود.

در موی با پراسیتی پایین ، خارجی ترین لایه ی کوتیکولها به قدری به هم پیوسته و فشرده اند، که مو نمیتواند رطوبت جذب کند. این خاصیت مو بیشتر ژنتیکیست.

 

در موی با پراسیتی بالا، فاصله کوتیکول های خارجی، زیاد است. دلیل این موضوع هم میتواند ارثی و هم براثر نگهداری غلط یا کار بامواد به صورت اشتباه باشد.

البته ممکن است شما دو نوع تخلخل را در یک مو ببینید. مثلا از ریشه تا 15 سانت تخلخل معمولی و باقی مو به دلیل مواد شیمیایی، تخلخل بالایی داشته باشد.

پراسیتی چیست؟
تخلخل مو چیست

موی با پراسیتی یا تخلخل موی پایین

اگر در طول موی با پراسیتی کم به آهستگی دست بکشید، معمولا احساس میکنید که ضخامت مو در بعضی جاها کمتر و در بعضی جاها بیشتر است.بدلیل فشردگی کوتیکولها، براقی این موها بیشتر است و اگریک تار موی با پراسیتی کم را داخل یک لیوان آب بیندازید،روی آب میماند. اگر روی این موها، اب بپاشید، آب به صورت قطره قطره روی مو باقی میماند، گویی مو خیس نمیشود.این موها اگر زیر آب بروند،خیس نمیشوند وآب آنها را خیس نمیکند.

 

 

در احیا سالنی این موها کراتین و پروتیین مناسب نیست. این موها سرشار از کراتین هستند و کراتین تراپی باعث شکنندگی آنها میشود.برای بهبود حال این موها بهتر است ببیشتر روی هومکر تمرکز کنیم.(اگر میخواهید بدانید کراتین مو چیست و چه کاربردی دارد این مقاله را بخوانید.)

شستشوی این موها باید با آب گرم انجام شود تا کمی کوتیکولها ی مو باز شوند. شامپو های گلیسرینه یا شی باتر که بدون سولفات و پارابن و سیلیکون باشند، بهتر هستند.چون لیزند و بهتر لابه لای مو را تمیز میکنند.بعد از شستن آب مو را با حوله بگیرید.بهترین کار برای بعد از شستشو این است که آب مو را با حوله بگیرید و با یک کاندیشنر عمیق، مو را تغذیه کنید.حدود 10 تا 20 دقیقه این محضول روی مو بماند . بهتر است یک کلاه پلاستیکی روی مو بکشید.

پس از آبکشی با آب سرد، مو را در حوله بپیچید. 20 دقیقه بعد، روغن سبکی مثل آرگان،باذام کوهی، نعنا فلفلی، به مو بزنید و مو را در کلاه پلاستیکی قرار دهید. بهتر است روی کلاه را با سشوار گرم کنید. و حدود 30 دقیقه، کلاه روی مو بماند. بعد کلاه را بر دارید و مو را خشک کنید.ماسک لیوین یا بدون آبکشی نیز،گزینه ی مناسبی برای تخلخل مو ی پایین نیست. برای این موها ازروغنهای سنگین استفاده نکنید.

موی با پراسیتی پایین نیاز به کراتیین و پروتیین تراپی ندارد.اما برای احیا سالنی ، ابتدا از هفته ای یکبار و سپس دو هفته یکبار، یک بار ابتدا با شامپو قلیایی کمی فاصله بین کوتیکولها را باز کنید و سپس محصولات رطوبت رسان عمیق بکارببرید و مشتری را زیرکلاههای بخار، دستگاه کلامازون بگدارید تا جذب مواد بالارود. تاکید میکنم درمانهای پروتیینه باعث خشکی و شکنندگی این موها میشود.بیشتر باید از درمانهای رطوبت رسان به همراه گرما و بخاراستفاده کنید.

به نظر شما ph مناسب مو چیست؟ اگر علاقه مند هستید اطلاعات بیشتری در اینباره کسب کنید این مقاله را بخوانید.

موی با پراسیتی یا تخلخل موی معمولی

موی با پراسیتی یا تخلخل موی معمولی چگونه است؟

این موها از لحاظ جذب رطوبت و سلامت، شکل ظاهری معمولی هستند. تاکید میکنم فقط روی موی با تخلخل مو ی معمولی میتوانید کراتین صافی انجام دهید. مراقبت های هومکر این نوع تخلخل مو، برای حفظ پراسیتی معمولی آن است. شامپوی این نوع مو فقط بر اساس چرب و خشک و معمولی بودن کف سرانتخاب میشود وباید بدون سولفات و بدون سیلیکون باشند. بعد از شستشو، آب مو را با حوله بگیرید. در پایان کار از ازماسک آبرسان استفاده کنید.

این آبرسان میتواند 5 دقیقه روی مو بماند. برای بیرون حمام میتوانید از روغن ارگان سبک شده استفاده کنید.ماسکهای بدون آبکشی برای این موها نیاز نیست .اما مراقبتهای سالنی هم میتوانند بصورت آبرسان ها یا کاندیشنرهای عمقی با دستگاهها و کلاههای بخار به صورت ماهانه و انواع پروتیین تراپی به صورت ماهانه باشد.اگر موی با پراسیتی معمولی دارید، در استفاده از مواد شیمیایی با احتیاط باشید و مراقبتهای خانگی و سالنی را منظم انجام دهید که این سلامت مو پایدار بماند.

موی با پراسیتی یا تخلخل مو ی پایین

موی با تخلخل بالا(پراسیتی بالا)

این تخلخل مو ی بالا، کوتیکولها بسیار با فاصله از هم قرار دارند بظوریکه رطوبت را به راحتی از دست میدهند ولی قدرت جذب رطوبت در این موها بالاست. این حالت ، یا بصورت ژنتیکی و یا بصورت آسیبهای شیمیایی به این صورت درآمده و از نظر ظاهری ، کدر و مات و خشک است.اگر یه تار موی با پراسیتی بالا را در آب بیندازید، ته نشین میشود. اگر با آب پاش به آن آب بپاشید، خیس شده و سریع خشک میشود.

برای این نوع مو نیز کراتین صافی مناسب نیست. اما پروتیین ترابی بدون اتو کشی در سالن و بصورت هفتگی بسیار توصیه میشود.این نوع تراپی ابتدا و بمدت یک ماه به فاصله ی یک هفته و سپس با فواصل دو هفته انجام میشودو رفته رفته فاصله ی زمانی پروتیین تراپی بیشتر میشود. استفاده از کلاه های بخار یا نانو استیم و همچنین کلامازون در حین تراپی بسیارعالیست. بهتر است .به مشتری آموزش دهید که در خانه مراقبت صحیح از موهایش راانجام دهد.

موی باتخلخل بالا بهتر است با آب سرد شستشو شود. شامپوی این نوع مو بازهم بدون سولفات و پارابن و سیلیکون باشد. بهتر است از نوع شامپوهایی باشد که در تهیه آنها از یک روغن سبک استفاده شده است. بعد از آبکشی ، آب اضافه مو را با حوله بگیرید. ماسک حاوی پروتینین یا ابرسان را به مدت 15 دقیقه روی این مو ها قرار دهید.

به یاد داشته باشید که این نوع مو با حرارت دوست نیست. پس برای چند هفته باید از سشوار و اتو چه در خانه و چه در سالن اجتناب کنید. بیرون از حمام مدام مو را با روغنهای نیمه سبک مثل جوجوبا و آووکادو بپوشانید.سعی کنید قبل از روغن زدن با آبپاش مو را کمی نمدار کنید و سپس روغن بزنید.

چون این نوع مو، به شدت بی آب است و به سرعت آب میان بافتی خود را از دست میدهد و نیزمیتواند به همین سرعت و شدت، آب را جذب کند. و با این تکنیک در خانه میتوانید مو را تغذیه کنید. استفاده هر روز از ماسکهای بدون آبکشی برای این مو بسیار مفید است چون همزمان با تغدیه مو، پ هاش مو را به طرز مناسبی پایین میآورد و به کم شدن فاصله کوتیکولها کمک میکند.

 

 

خلاصه مطلب

به طور خلاصه در این مقاله در باره ی انواع تخلخل مو و راههای بهبود و درمان خانگی و سالنی مویی که تخلخل معمولی ندارد ومشتری را دچار مشکل کرده است ، صحبت کردیم. راههای درمان موی با پراسیتی بالا و یا درمان موی پراسیتی پایین در این مقاله به تفصیل توضیح داده شده است.

همچنین اگر میخواهید انواع مدل موهای کوتاه زنانه را ببینید روی این لینک کلیک کنید 🙂