اسید تراپی مو چیست؟ انواع آن کدامند و چه عوارضی دارد

اسید تراپی مو چیست؟ انواع آن کدامند و چه عوارضی دارد

همانطور که می‌دانید داشتن موهایی براق و سالم نقش بسیار زیادی در زیبایی صورت شما دارد. در واقع موهای شکننده و وز برای همه خانم‌ها آزار دهنده می‌باشد. برای جلوگیری و درمان شکننده شدن موها بایستی از موهای خود مراقبت کنید.

مراقبت از موها روش‌های خاص خود را دارد که برای موهای بلند به شدت لازم است. به نظر شما برای داشتن موهایی سالم و درخشان چه باید کرد؟ حتما تا به حال نام اسید تراپی مو را شنیده‌اید. به طور کلی تراپی مو روشی درست و اصولی برای تقویت موها است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اگر شما هم قصد تقویت موها به این شیوه را دارید، حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

اسید تراپی چیست و چه فوایدی دارد؟

 

لازم است بدانید که تراپی مو به هر نوع پروتئینه یا ویتامینه تراپی گفته می‌شود که سبب تقویت و زیبایی موها می‌شود. تراپی مو انواع مختلفی دارد که شیوه کار هر یک از آن‌ها با دیگری متفاوت است. تراپی مو، سلامت و شادابی از دست رفته را به موها برمی‌گرداند و سبب زیبایی و درخشانی موها می‌شود. انواع تراپی مو شامل پروتئین تراپی، اسید تراپی، بوتاکس تراپی، آرگان تراپی و… است که انتخاب هر یک از آن‌ها به جنس مو بستگی دارد و بایستی با مشورت فردی متخصص صورت بگیرد.

موادی که در انواع تراپی مو به کار می‌رود، دارای ویتامین‌ها، مواد مغذی، مواد معدنی، انواع کاندیشنر و آبرسان و همچنین پروتئین می‌باشند. این مواد در ساقه موها نفوذ می‌کنند و مواد غذایی از دست رفته را به کوتیکول مو باز می‌گردانند. لازم به ذکر است که یکی از مزایای بسیار مهم تراپی مو، افزایش استحکام موها است.

 

اسید تراپی مو چیست؟

 

همانطور که گفته شد یکی از انواع تراپی، اسید تراپی مو است. اسید تراپی نیز شیوه‌ی جدید برای ترمیم و درمان موها آسیب دیده است. به نظر شما خواص اسید تراپی چیست؟ اسید تراپی نیز مانند دیگر انواع تراپی فواید بی‌شماری برای موها دارد. اسید تراپی مو بیشتر بعد از کارهای شیمیایی مثل رنگ و دکلره بکار میرود. زیرا اینچنین کارهایی که سطح خارجی مو را قلیایی میکنند.

همانطور که میدانید سطح خارجی پوست و مو در حالت عادی اسیدی است. بعد از رنگ یا دکلره مو قلیایی میشود وکوتیکول مو باز میشود و محیط برای اکسید شدن ملانیهای داخل کورتکس مو آماده میشود. اگر پس از دکلره و رنگ، مو در حالت قلیایی رها شود، مو دچار شکنندگی و خشکی و وزی می‌شود. اگر پس از دکلره ،از اسید تراپی مو استفاده شود، ph مو پایین می اید کوتیکول مو به سمت بسته شدن میرود و به همین دلیل مو درخشان و شاداب می‌شوند.

 

انواع اسید تراپی مو چیست؟

انواع شامپو و ماسک مو شوینده دارای پ هاش اسیدی طبیعی مویعنی حدود 5.2 تا 5.6 هستند. اما زمانی که بحث اسید تراپی پیش میاید، پ هاش مواد اسید تراپی ، اسیدیتر از شامپو و ماسکهای معمولی یعنی حدود 2.5 تا 4 هستند. یعنی پ هاش آنها به هیچ وجه قابل استفاده در مواد هومکر نیست. چون همانطور که قلیایی زیاد بودن برای مو شرایط ناسالمی پیش میاورد، اسیدیته ی زیاد نیز برای مو ناسالم است.
پس مواد اسید تراپی مو ، کاربرد سالنی دارند و برای تراپی مو بکار میروند.
پس از آشنایی با اسید تراپی مو و خواص آن باید بدانید که در اسید تراپی معمولا از اسیدهای مختلفی استفاده می‌شود. هر یک از این اسیدها خواص بی‌شماری برای مو دارند که در ادامه به شرح انواع اسید تراپی مو می‌پردازیم.

1. استفاده از اسید استئاریک در مواد تراپی مو

این اسید چرب معمولا در چربی‌های حیوانی و گیاهان یافت می‌شود. این اسید کاملا بی‌رنگ و بی‌بو است و ظاهری شبیه به موم دارد. استئاریک اسید اغلب از انواع کربوهیدرات تولید می‌شود و به عنوان یک امولسیون کننده ایده آل به شمار می‌آید. این اسید چرب با خواصی که دارد سبب محافظت از ساقه مو و حالت دادن به موها می‌شود.

این اسید خواص دارویی بی‌شماری دارد به طوری که در مصر باستان نیز مورد استفاده قرار گرفته بود. غلظت محصولات آرایش وبهداشتی رازیاد میکند و نیز میتواند مواد اضافی و آلودگی روی مو و پوست را پاک کند.

اسید تراپی مو چیست؟ انواع آن کدامند و چه عوارضی دارد
انواع اسید تراپی

2. اسید تراپی مو توسط مواد حاوی اسید پالمیتیک

لازم است بدانید که اسید پالمیتیک یکی از رایج‌ترین و باخاصیت‌ترین اسیدهای مصرفی درمحصولات اسید تراپی مو است. این اسید نیز در حیوانات و گیاهان وجود دارد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که امروزه اسید پالمیتیک در انواع مواد شوینده، مواد تمیز کننده و صابون‌ها به کار می‌رود.

علاوه بر این استفاده از آن در محصولات آرایشی و زیبایی نیز بسیار رایج است. اسید پالمیتیک که در اسید تراپی مو به کار می‌رود، خواص نرم کنندگی دارد و موها را نرم و درخشان می‌کند.

3. اسید آراشیدونیک

این اسید چرب اشباع شده در کره، روغن بادام زمینی و سایر چربی‌ها یافت می‌شود. از خواص بی‌شمار آن می‌توان به افزایش رشد مو، کاهش ریزش مو و افزایش طول ساقه مو اشاره کرد.

4. اسید فرولیک

اسید فرولیک که در اسید تراپی مو مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوعی آنتی اکسیدان گیاهی است که در موادی همچون بادام زمینی، گندم، برنج، پرتقال و سیب، آووکادو و… یافت می‌شود. اسید فرولیک می‌تواند از پوست و مو در برابر آفتاب محافظت کند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که این اسید به عنوان آنتی اکسیدان ،خاصیت ضد پیری دارد و رشد مو را تحریک می‌کند.

در ضمن این اسید این توانایی را دارد که با برخی آنتی اکسیدانهای دیگر مثل ویتامین سی ترکیب شود.علاوه بر این می‌تواند بدون ایجاد لایه چربی موها را نرم و لطیف کند. اسید تراپی مو به این روش سبب کاهش التهاب و ترمیم فولیکول‌های آسیب دیده می‌شود و فولیکول‌های سالم را نیز تقویت می‌کند.

عوارض اسید تراپی مو
انواع اسید تراپی مو و حفظ لطافت موها

چه زمانی به اسیدتراپی مو احتیاج خواهیم داشت؟ روش انجام اسید تراپی مو

بهترین زمان استفاده از اسید تراپی مو، بلافاصله بعد از کارهای شیمیایی مثل رنگ و دکلره است. کارهای شیمیایی ازین قبیل، پ هاش مو را بسیار قلیایی میکنند و اگر مودر این حالت رها شود، احتمال خشکی مو بسیار زیاد خواهد شد. در حقیقت اگر در این مواقع اسید تراپی انجام شود، کاهش پ هاش موجب میشود که کوتیکول مو بهتر بتواند به سمت بسته شدن برود. رنگ مو بهتر حفظ شود و دهیدتراتگی کمتری برای مو پیش بیاید. درنهایت مو سالمتر و پر آب تر بماند و رنگ مدت بیشتری روی مو باقی بماند.

اسید تراپی مو به این شکل است که پس از انجامکار لایت یا رنگ، از شامپو و ماسک سالنی اسید تراپی که پ هاش آن زیر چهار است استفاده میکنیم. این کار باید حتما با شامپو و ماسکی استفاده شود که پ هاش آنها زیر چهار است.توصیه میکنیم که این کار توسط متخصص در سالن انجام شود.

 

برای انجام اسید تراپی در خانه توصیه می‌شود که حتما مراحل کار را از فردی متخصص اموزش اسید تراپی مو ببینید زیرا انجام اسید تراپی در خانه ممکن است برای افراد مبتدی اندکی دشوار باشد. علاوه بر این به آرایشگران توصیه می‌شود که حتما به سراغ مواد با کیفیت و مرغوب بروید و بهترین برندهای موجود در بازار را انتخاب کنید. اگر قصد انجام اسید تراپی مو در سالن زیبایی را دارید، حتما فردی مجرب و کاربلد را برای این کار انتخاب کنید تا نتیجه کار رضایت بخش باشد.

 

فواید اسید تراپی مو

لازم است بدانید که با استفاده از اسید تراپی موها نرم و خوش حالت می‌شوند. موهایی که در اثر دکلره و رنگ بیش از حد آسیب دیده‌اند، توسط این روش احیا می‌شوند و شادابی اولیه خود را بدست می‌آورند. امروزه اسید تراپی در بسیاری از مراکز زیبایی انجام می‌گیرد و طرفداران خاص خود را دارد. برخی از فواید اسید تراپی مو عبارت است از:

پایین مو ها وزن دار تر شده از حالت سبک بودن و در هوا ماندن خارج می شود.
بدلیل متناسب کردن پ هاش بعد ازکار دکلره، ساقه موها را نرم و لطیف می‌کند.
بدلیل پ هاش پایین، اگر بلافاصله بعد از کار شیمیایی انجام شود، سبب بالا رفتن مقاومت ریشه موها می‌شود.
بدلیل نوع آمینو اسید های بکار رفته در ماسک اسید تراپی، موهای آسیب دیده را ترمیم می‌کند.
بدلیل بسته شدن کوتیکول، موها را صاف و درخشان می‌کند.

در ادامه اگر میخواهید بدانید روشن کردن موی رنگ شده تیره چگونه انجام می شود، توصیه میکنم این مقاله را بخوانید.

اسید تراپی مو چیست؟ انواع آن کدامند و چه عوارضی دارد
نرمی و لطافت موها با انواع تراپی مو

عوارض اسید تراپی مو

با توجه به توضیحات داده شده می‌توان نتیجه گرفت که به طور کلی اسید تراپی برای مو بسیار مفید است و خواص بسیار زیادی نیز دارد. اما خوب است بدانید که هر چیزی اگر بیش از حد استفاده شود، می‌تواند آثار مخربی از خود بر جای بگذارد. در رابطه با اسید تراپی مو نیز این قضیه صدق می‌کند. در واقع اگر اسید تراپی در حد اعتدال استفاده شود، می‌تواند سبب نرمی، صافی و براق شدن موها شود. همچنین می‌تواند ضخامت و حجم موها را نیز افزایش دهد.

اسید تراپی مو اگر بیش از حد نیاز صورت بگیرد می‌تواند موهایتان را ضعیف، شکننده و خشک کند. همچنین استفاده بیش از حد از آن ممکن است حالت طبیعی موها را از بین ببرد و سبب کدر یا بی‌روح به نظر رسیدن موها شود. از دیگر عوارض اسید تراپی مو می‌توان به خشکی پوست سر و شوره اشاره کرد که در استفاده زیاد از این محصول به وجود می‌آید.

اگر پوست سر نسبتا حساس و یا ریزش موی ارثی دارید، بایستی پیش از اقدام برای اسید تراپی مو با فردی متخصص مشورت کنید. این روش از احیای مو ممکن است برای کسانی که پوست سر حساسی دارند، قوی باشد و بدین ترتیب سبب تحریک پوست سر شود.

 

نتیجه گیری

ما در این مقاله راجع به اسید تراپی مو صحبت کردیم و دانستیم که این روش از احیای مو انواع مختلفی دارد. به طوری کلی می‌توان نتیجه گرفت که انواع تراپی مو فواید بسیار زیادی برای موها دارد و می‌تواند شادابی و نشاط را به موها بازگرداند. توجه به این نکته ضروری است که نوع تراپی مو بایستی توسط فردی متخصص تجویز شود.

اگر اسید تراپی را تجربه کرده باشید حتما می‌دانید که پس از انجام آن، موها به خوبی احیا می‌شوند و درخشانی و زیبایی اولیه خود را بدست می‌آورند. انواع تراپی مو تنها زمانی مضر می‌باشند که بیش از حد استفاده شوند. و در پایان امیدواریم که این مقاله برای علاقه مندان به این حوزه مفید واقع شده باشد. شما می‌توانید سوالات و نظرات ارزشمند خود را از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

اسید تراپی چیست
روش‌های انجام تراپی مو

 

 

سوالات متداول

1. چه کسانی می‌توانند اسید تراپی مو انجام دهند؟
به طور کلی می‌توان گفت که انجام اسید تراپی برای موها هیچ محدودیتی ندارد و تمام کسانی که از وزی یا شکنندگی موها رنج می‌برند، می‌توانند برای انجام اسید تراپی مو اقدام کنند.

2. اسید تراپی مو چگونه سبب درخشانی و طراوت موها می‌شود؟
همانطور که می‌دانید دلیل اصلی آسیب پذیری و شکنندگی موها کمبود مواد مغذی و ویتامین است. در انواع تراپی مو هدف اصلی بازگرداندن این مواد مغذی به مو است. موها پس از دریافت انواع ویتامین‌ها، آبرسان، پروتئین و… شادابی و نشاط اولیه خود را بدست می‌آورند.