اشتباهات رایج در شستن مو چیست؟ آموزش روش صحیح شستن مو

روش صحیح شستن و شامپو زدن به موها

حتما می‌دانید که همه‌ی ما بخش بزرگی از زیبایی خود را مدیون موهایمان هستیم. اما با تکرار برخی از اشتباهات رایج در شستن مو، سلامت موهای خود را به خطر می‌اندازیم. به نظر شما این اشتباهات رایج کدامند؟ اگر شما هم با این اشتباهات آشنا نیستید، باید بدانید که تکرار مداوم این اشتباهات جزئی و کوچک سلامت و شادابی موهایتان را از بین می‌برد. ما در ادامه این مطلب به این اشتباهات رایج و روش صحیح شستن و شامپو زدن به موها اشاره خواهیم کرد.

مهم‌ترین اشتباهات رایج در شستن مو چیست؟

همانطور که می‌دانید بسیاری از ما سعی در مراقبت از موهایمان داریم اما با این حال موهای شاداب و سالمی نداریم. دلیل این امر چیزی جز شستن اشتباه و نادرست موهای سر نیست. برخی از این اشتباهات رایج در شستن مو عبارتند از:

1. شستن موهای سر با آب خیلی داغ یا سرد

دمای شست و شوی موها تاثیر بسیار زیادی روی سلامت پوست سر دارد. در واقع آب خیلی داغ و یا آب سرد، به پوست سر آسیب وارد می‌کند. پس مناسب‌ترین دما برای شستن موها دمای متعادل است.

2. استفاده از شامپوی نامناسب برای مو

همانطور که می‌دانید امروزه محصولات بهداشتی و شامپوهای متعددی در بازار وجود دارد. علی رغم بالا بودن تنوع محصولات بهداشتی، باز هم برخی از افراد از شامپوی نامناسب برای موهایشان استفاده می‌کنند.

برای انتخاب شامپویی مناسب در ابتدا باید با جنس مو و میزان چربی کف سر خود آشنا شوید. به عنوان مثال اگر موهای شما فر است، حتما باید از شامپوی مخصوص موهای فر استفاده کنید. همچنین برای موهای چرب یا خشک نیز محصولات متعددی در بازار وجود دارد همچنین برای اطلاعات بیشتر در مورد درمان پراسیتی مو این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

 

3. شانه کردن موها در حمام

حتما می‌دانید که موها در حالت خیس بسیار شکننده و آسیب پذیر بوده و ریشه موها سست می‌باشد. با توجه به این موضوع شانه کردن موها در این حالت سبب ریزش بیش از حد مو در حمام می‌شود. اگرچه شانه کردن موها در حمام کار درستی نیست، اما برخی از افراد تمایل به انجام این کار دارند. اگر شما هم می‌خواهید موهای خود را در حمام شانه کنید، بهتر است این کار را پس از استفاده از نرم کننده انجام دهید.

برای انجام این کار به هیچ وجه موها را از بالا به پایین شانه نزنید زیرا این روش بیشتر باعث گره خوردن مو می‌شود. در ابتدا باید موها را به بخش‌ها کوچک تقسیم کرده و سپس آرام آرام از پایین به سوی انتهای مو شانه بزنید وتدریج با هر بار شانه زدن به به قسمت‌های بالای مو بروید . دوباره به سمت پایین شانه کنید.

4. شستن موها به صورت روزانه

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که شستن روزانه موها نه تنها به سلامت مو کمک نمی‌کند، بلکه یکی از اشتباهات رایج در شستن مو است و توسط هیچ متخصصی تایید نمی‌شود. شاید با خود فکر کنید که شستن روزانه مو باعث تمیزی و شادابی آن می‌شود، اما چنین تصوری کاملا اشتباه است.

در واقع تکرار مداوم این اشتباه سبب خشکی پوست سر می‌شود و در نتیجه چربی‌های طبیعی و ضروری پوست سر از بین خواهد رفت. از بین رفتن این چربی‌ها باعث کاهش براقیت مو می‌شود و خطر ابتلا به شوره سر را افزایش می‌دهد.

 

 

اشتباهات رایج در شستن مو چیست ؟ آموزش روش صحیح شستن مو
روش صحیح شستن موی سر

5. دو بار شستن موها

یکی دیگر از اشتباهات رایج در شستن مو، استفاده بی از حد از شامپو و دوبار شستن موها است. کارشناسان بر این باورند که یک بار شستن موها در حمام کافی است و دوبار شستن آن اثری جز به خطر انداختن سلامت مو نخواهد داشت. در واقع استفاده بیش از حد از شامپو که حاوی محصولات شیمیایی است، موها را ضعیف کرده و سبب وز شدن آن‌ها می‌شود.

 

روش صحیح شستن موی سر و شامپو زدن به موها

خوب است بدانید که بسیاری از افراد جامعه از روش درست شامپو زدن به موها بی اطلاع هستند. در واقع شامپو برای پاک کردن پوست سر به کار می‌رود و شستن تمام سر با شامپو روش درستی نیست. روش صحیح شستن و شامپو زدن به موها، تمرکز به کف سر است زیرا آلودگی‌ها و پوست‌های مرده در این قسمت انباشته شده‌اند. پس بهتر است شامپو را به پوست سر خود بزنید و از کف ایجاد شده برای شستن ساقه مو استفاده کنید.

نکته دوم در شستن موها برخورد خشن با مو است. برخی از افراد برای تمیز شدن موهایشان به پوست سر چنگ می‌زنند و با این کار سعی در از بین بردن چربی و آلودگی کف سر دارند. خوب است بدانید که برخورد خشن با پوست سر سبب تحریک کف سر و افزایش شوره می‌شود. بنابراین بهترین روش برای شستن موها به آرامی ماساژ دادن کف سر است.

لازم به ذکر است که اگر قصد استفاده از نرم کننده را دارید، بایستی پس از زدن شامپو و در انتهای شستن موها از نرم کننده استفاده کنید. به هیچ عنوان نرم کننده را به کف سر نزنید زیرا نرم کننده خاصیت پاک کنندگی ندارد و برای نرم کردن ساقه مو کاربرد دارد.

نحوه شستن موهای خشک

برای شستن موها چقدر شامپو استفاده کنیم؟

همانطور که گفته شد استفاده بیش از حد از شامپو به سلامت موها آسیب وارد می‌کند، زیرا شامپو حاوی ترکیبات شیمیایی است و بایستی در میزان مصرف آن دقت داشت. اندازه‌ی شامپوی مصرفی ارتباط مستقیمی با حجم موهای شما دارد و نمی‌توان گفت که چقدر شامپو استفاده کنیم. به طوری کلی از شامپو به میزانی استفاده کنید که کف آن تمام پوست سر را در بر بگیرد.

 

نحوه شستن موهای خشک

همانطور که می‌دانید موهای خشک و وز معمولا آزار دهنده می‌باشند. برای شستن موهای خشک نیز تمرکز خود را روی کف سر قرار دهید و حتما از شامپوی مخصوص موهای خشک استفاده کنید. استفاده از شامپو متناسب با جنس مو تاثیر بسیار زیادی در سلامت موها دارد. یکی از اقدامات مهم در نحوه شستن موهای خشک، استفاده از نرم کننده مو و ماسک مو پس از استحمام است (اگر نمیدانید ماسک مو چیست حتما این مقاله را بخوانید).

اشتباهات رایج در شستن مو چیست ؟ آموزش روش صحیح شستن مو

روش صحیح شستن موهای بلند

برای آشنایی با روش صحیح شستن موهای بلند باید بدانید که شستن این موها معمولا نیازمند صبر و حوصله است. در واقع توصیه می‌شود که ابتدا کف سر را به خوبی ماساژ دهید و سپس از کف شامپو برای ماساژ ساقه موها استفاده کنید. برای باز شدن گره مو نیز بهتر است از نرم کننده مو استفاده کنید و پس از نرم شدن موها به آرامی گره‌های ایجاد شده را باز کنید.

اگر میخواهید با روش کراتینه مو آشنا شوید حتما این مقاله را بخوانید.